Blog
Gépjármű tulajdonjog változás, avagy mikor végeztessünk eredetiség vizsgálatot
- BLOG -
Eredetiségvizsgálat (eredetvizsga, eredet vizsgálat erdet vizsga)
1. Adásvételi szerződés kitöltése
Az adásvételi szerződés 4 példányba készül, 1-2. példány a vevőé, 3-4. az eladónál marad.
Az első példány kerül minden esetben a kormányhivatalhoz, az átírás során. A második marad a vevőnél.
A harmadpéldány szintén a kormányhivatalba kerül, amikor a régi tulajdonos az eladás tényét lejelenti. A negyedik marad az előző tulajnál.
Ha írószer boltban vásárolt 4 példányos formanyomtatványt, ügyeljen arra, hogy minden oldal kézzel, eredetiben legyen aláírva.
Mit kapunk az eladótól?
- Természetesen egy gépjárművet
- Adásvételi szerződés első és másodpéldányát
- Forgalmi engedélyt
- Törzskönyvet (ha nincs, akkor nincs átírás sem)
- Kulcsot és ha van pót- és szervizkulcsot
- Szervizkönyvet, ha van
- Alkatrészeket és számlákat, garanciális beépített alkatrészekről (nem minden esetben)
Gyakori hibák az adásvételi szerződés kitöltésénél:
- Adategyeztetési hiányosság
- Kilométeróra állás nem pontos feljegyzése
- Szerződés időpontja, dátum, óra-perc.
- Visszterhes vagy ajándékozás.
- Bizalmi vagyonkezelési eljárásba tartozik a jármű? Igen/Nem
2. Kötelező biztosítás kötése
Nagyon fontos, hogy a kötelező biztosítást az új tulajdonosnak az adásvétel napján kell megkötnie, ellenkező esetben fedezetlenségi díjra számíthat. (Fedezetlenségi díj: napidíj (teljesítmény, férőhely, vagy tömeg alapján), amelyet a MABISZ felé kell a tulajdonosnak fizetni abban az esetben, ha a tulajdonában lévő gépjármű nem rendelkezik kötelező biztosítással. Új, vagy használt gépjármű vásárlása esetén a tulajdonszerzés napjától a biztosítás a biztosítás kezdetéig fizetendő díj.) Amennyiben a gépjárműnek külön lesz üzembentartója is, akkor a szerződésnek az üzembentartó nevére kell szólnia.
3. Eredetvizsgálat
A gépjármű eredetiségvizsgálata az arra kijelölt műszaki vizsgaállomásokon történhet. Az árak minden esetben hatósági árak, minden állomáson azonosak.
Mi kell az eredetvizsgához?
- Gépjármű
- Forgalmi engedély
- Adásvételi szerződés
- Személyi igazolvány és lakcímkártya
- Cégeknél: Aláírási címpéldány cégkivonat
Mi a teendő, ha nem az új tulajdonos hozza eredetiségvizsgálatra a gépjárművet?
Természetesen ez sem okoz gondot, az eredetiségvizsga meghatalmazással is elvégezhető.
https://muszakivizsga-szombathely.hu/hu/letoltheto-dokumentumok/eredetvizsgalat/
4. Okmányiroda
Az utolsó állomás az okmányiroda. Szüksége lesz a biztosítási ajánlatra, az eredetvizsgát igazoló hatósági bizonyítványra, az adásvételi szerződésre és a személyes okmányaira. Az átírás rendszerint kevesebb, mint 60 percet vesz igénybe egy közeli kormányablakban. A papírok átadása után megtörténik a gépjármű átírása, új forgalmi engedély és törzskönyv kerül kiállításra az újdonsült tulajdonos nevével. Fontos, hogy az okmányirodai ügyintézésre 15 naptári nap áll rendelkezésre – amennyiben ezt a határidőt nem tartja be, akkor büntetést fog szabhat ki az okmányiroda.
Ha mindez elkészült, sok örömet az új járművéhez és balmenetes közlekedést kívánunk! :-)
Eredetiségvizsgálat - Alvázszám vizsgálata
Az alvázszám a járművek legjellemzőbb egyedi azonosítója (nemzetközi rövidítése: VIN (angol) vagy FIN (német)). 1980 óta szabványosítva van és 17 karakterből áll, nem ideértve a lezáró karaktereket.
Az alvázszámról eredetvizsga során minden esetben éles, jól olvasható kép készül:
Mivel a forgalmi rendszám változhat; ez a karaktersor határozza meg legpontosabban az adott járművet. Van, hogy egy járművön több alvázszám is található, itt minden esetben a beütött szám a mérvadó. Több esetben található úgynevezett másodlagos alvázszám a járművön, baloldalon a szélvédő mögött. Ez azonban nem használható a jármű egyértelmű azonosítására az eredetiségvizsgálat során. Valamint előfordulhat egyéb, nem szabványos számsorozat is, például nyerskarosszéria szám.
Eredetiségvizsgálat során vizsgálni kell az alvázszám tipográfiáját, azaz a karakterek formai megfelelőségét a gyárihoz képest.
Többféle gyári eljárás ismert, amellyel a gyártók igyekeznek az alvázszámot biztonságosabbá, másolhatatlanná tenni, ezzel is könnyítve az eredetiségvizsgálatot. Az egyik a fontos módszer a szám létrehozása. Történhet beütéssel, begörgőzéssel, pontozással (mátrix), mind maga után hagyva az eredetvizsgáló számára a jellegzetes nyomokat. A másik a karakterek formája, amivel igyekeznek meggátolni a szám átalakítását, például 3-asról 8-asra. Ezt eltérő oldalú karakterekkel érik el, amely könnyedén felfedezhető eredetiségvizsgálat során.
Jelenleg két szabvány szerint készülnek ilyen kódok. Az EU-ban az ISO 3779 szerint, míg Észak-Amerikában egy ezzel kompatibilis rendszer alapján.
A karakter helyzete |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|
ISO 3779 |
Sorszám |
|||||||||||||||||
Észak-Amerika |
Ellenőrző-összeg |
Sorszám |