Blog

Gépjármű tulajdonjog változás, avagy mikor végeztessünk eredetiség vizsgálatot 

- BLOG -

Eredetiségvizsgálat (eredetvizsga, eredet vizsgálat erdet vizsga)

 

1. Adásvételi szerződés kitöltése

Az adásvételi szerződés 4 példányba készül, 1-2. példány a vevőé, 3-4. az eladónál marad.

Az első példány kerül minden esetben a kormányhivatalhoz, az átírás során. A második marad a vevőnél.

A harmadpéldány szintén a kormányhivatalba kerül, amikor a régi tulajdonos az eladás tényét lejelenti. A negyedik marad az előző tulajnál.

Ha írószer boltban vásárolt 4 példányos formanyomtatványt, ügyeljen arra, hogy minden oldal kézzel, eredetiben legyen aláírva.

Mit kapunk az eladótól?

  • Természetesen egy gépjárművet
  • Adásvételi szerződés első és másodpéldányát
  • Forgalmi engedélyt
  • Törzskönyvet (ha nincs, akkor nincs átírás sem)
  • Kulcsot és ha van  pót- és szervizkulcsot
  • Szervizkönyvet, ha van
  • Alkatrészeket és számlákat, garanciális beépített alkatrészekről (nem minden esetben)

 

Gyakori hibák az adásvételi szerződés kitöltésénél:

  • Adategyeztetési hiányosság
  • Kilométeróra állás nem pontos feljegyzése
  • Szerződés időpontja, dátum, óra-perc.
  • Visszterhes vagy ajándékozás.
  • Bizalmi vagyonkezelési eljárásba tartozik a jármű? Igen/Nem


2. Kötelező biztosítás kötése

Nagyon fontos, hogy a kötelező biztosítást az új tulajdonosnak az adásvétel napján kell megkötnie, ellenkező esetben fedezetlenségi díjra számíthat. (Fedezetlenségi díj: napidíj (teljesítmény, férőhely, vagy tömeg alapján), amelyet a MABISZ felé kell a tulajdonosnak fizetni abban az esetben, ha a tulajdonában lévő gépjármű nem rendelkezik kötelező biztosítással. Új, vagy használt gépjármű vásárlása esetén a tulajdonszerzés napjától a biztosítás a biztosítás kezdetéig fizetendő díj.) Amennyiben a gépjárműnek külön lesz üzembentartója is, akkor a szerződésnek az üzembentartó nevére kell szólnia.
 

3. Eredetvizsgálat

A gépjármű eredetiségvizsgálata az arra kijelölt műszaki vizsgaállomásokon történhet. Az árak minden esetben hatósági árak, minden állomáson azonosak.

Mi kell az eredetvizsgához?

  • Gépjármű
  • Forgalmi engedély
  • Adásvételi szerződés
  • Személyi igazolvány és lakcímkártya
  • Cégeknél: Aláírási címpéldány cégkivonat

Mi a teendő, ha nem az új tulajdonos hozza eredetiségvizsgálatra a gépjárművet?

Természetesen ez sem okoz gondot, az eredetiségvizsga meghatalmazással is elvégezhető.

https://muszakivizsga-szombathely.hu/hu/letoltheto-dokumentumok/eredetvizsgalat/

4. Okmányiroda

Az utolsó állomás az okmányiroda. Szüksége lesz a biztosítási ajánlatra, az eredetvizsgát igazoló hatósági bizonyítványra, az adásvételi szerződésre és a személyes okmányaira. Az átírás rendszerint kevesebb, mint 60 percet vesz igénybe egy közeli kormányablakban. A papírok átadása után megtörténik a gépjármű átírása, új forgalmi engedély és törzskönyv kerül kiállításra az újdonsült tulajdonos nevével. Fontos, hogy az okmányirodai ügyintézésre 15 naptári nap áll rendelkezésre – amennyiben ezt a határidőt nem tartja be, akkor büntetést fog szabhat ki az okmányiroda.

Ha mindez elkészült, sok örömet az új járművéhez és balmenetes közlekedést kívánunk! :-)

 

Eredetiségvizsgálat - Alvázszám vizsgálata

Az alvázszám a járművek legjellemzőbb egyedi azonosítója (nemzetközi rövidítése: VIN (angol) vagy FIN (német)).  1980 óta szabványosítva van és 17 karakterből áll, nem ideértve a lezáró karaktereket.

Az alvázszámról eredetvizsga során minden esetben éles, jól olvasható kép készül:

Mivel a forgalmi rendszám változhat; ez a karaktersor határozza meg legpontosabban az adott járművet. Van, hogy egy járművön több alvázszám is található, itt minden esetben a beütött szám a mérvadó. Több esetben található úgynevezett másodlagos alvázszám a járművön, baloldalon a szélvédő mögött. Ez azonban nem használható a jármű egyértelmű azonosítására az eredetiségvizsgálat során. Valamint előfordulhat egyéb, nem szabványos számsorozat is, például nyerskarosszéria szám.

Eredetiségvizsgálat során vizsgálni kell az alvázszám tipográfiáját, azaz a karakterek formai megfelelőségét a gyárihoz képest.

 Többféle gyári eljárás ismert, amellyel a gyártók igyekeznek az alvázszámot biztonságosabbá, másolhatatlanná tenni, ezzel is könnyítve az eredetiségvizsgálatot. Az egyik a fontos módszer a szám létrehozása. Történhet beütéssel, begörgőzéssel, pontozással (mátrix), mind maga után hagyva az eredetvizsgáló számára a jellegzetes nyomokat. A másik a karakterek formája, amivel igyekeznek meggátolni a szám átalakítását, például 3-asról 8-asra. Ezt eltérő oldalú karakterekkel érik el, amely könnyedén felfedezhető eredetiségvizsgálat során.

Jelenleg két szabvány szerint készülnek ilyen kódok. Az EU-ban az ISO 3779 szerint, míg Észak-Amerikában egy ezzel kompatibilis rendszer alapján.

A karakter helyzete

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

ISO 3779

Gyártómű világkódja

A jármű típusa, kivitele

Sorszám

Észak-Amerika

Gyártómű világkódja

A gépkocsi, jármű kivitele

Ellenőrző-összeg

Modell-év

Gyártósor kódja

Sorszám

 

 

RITMO Műhely - Vasi TK Bt. - Magyar